موضوع تمرکز و عدم تمرکز از موضوعاتی است که در تاریخ آموزش و پرورش محل بحث و منازعه علمای تعلیم و تربیت و خط مشی های آموزشی بوده است. تاریخ یک صد ساله ی اخیر، یعنی قرن بیستم، خود به تنهایی نمایانگر آن است که بسیاری از نظام های آموزش با مسئله ی تمرکز و عدم تمرکز دست به گریبان بوده اند. تحلیل ادبیات پژوهشی موضوع، این نکته را روشن می کند که، بودن در یکی از دو قطب متمرکز و غیر متمرکز یا حتی قرار گرفتن بر روی طیفی از تمرکز و عدم تمرکز یک امر مدیریتی است و مبتنی بر نوع مدیریت ی، اجتماعی و جهت گیری های ایدئولوژیک دولت ها است. هر یک از نظام های تصمیم گیری دارای مقتضیات و معایب و مزایای خاص خویش هستند. نظام دوره متوسطه ایران دارای مشخصات متمرکز است و اغلب در پاسخ به مشکلات این نظام به دنبال احیای نظام غیر متمرکز هستند. وقوع این پدیده، یعنی عدم تمرکز در ساختار نظام آموزشی در مولفه های گوناگونی نظیر تصمیم گیری، ساختار اداری، مالی و . صورت می پذیرد. پژوهش حاضر بعد از بررسی تمرکزگرایی و تمرکز زدایی، به تجربیات کشور ایران و آمریکا در این زمینه می­پردازد.

ادامه مطلب

برنامه ریزی درسی مشارکتی و شاگرد محور

آینده برنامه ریزی درسی آموزش و پرورش متوسطه

تمرکز ,نظام ,های ,متمرکز ,عدم ,یک ,عدم تمرکز ,و عدم ,تمرکز و ,است و ,نظام های

مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها


آرین نرم افزار kavirtstr fanusekhialvi مرکز تحقیقات بلاک چین و ارزهای دیجیتال محمدامین گیوی::یوزالکتریک فروشگاه سایت بلاگ بیست کارینا linuxpedia پکیج و بسته آموزشی هفت خوان icdl